U bent tevreden met de positie die u heeft maar minder tevreden met uw persoonlijke ontwikkeling. U bent een goede vakspecialist. Inhoudelijk maakt men u niets wijs. Toch zou u méér uit uzelf willen halen. Beter willen worden in aspecten van het functioneren die u niet echt aangeboren lijken te zijn. U heeft met name ‘moeite’ met de meer zachte kant van het functioneren. Het aangaan en onderhouden van relaties, het handig kunnen communiceren. Het kunnen inschatten wat voor een vlees u in de kuip heeft. Het is niet zo dat u daardoor slecht functioneert maar u zou hierover wel eens van gedachten willen wisselen met een ervaren coach. U zoekt geen groepstraining maar een individueele cursus persoonlijke ontwikkeling, afgestemd op uw wensen en behoeften. U denkt dat een dergelijke training u kan helpen om persoonlijk effectiever te worden op met name relationeel gebied. Onder voorbehoud van een geslaagde eerste persoonlijke kennismaking wilt u een traject op maat bespreken.
Personal Coaching is gericht op het verder ontwikkelen van het effectief functioneren in een werkomgeving. De ervaring heeft geleerd dat bij deze trajecten eerst en vooral vastgesteld moet worden wat de daadwerkelijke coachingsvraag is. Daarom maakt een persoonlijkheidstest altijd deel uit van Personal Coaching. Het intake-gesprek en de rapportage vormen de basis voor het daadwerkelijk vaststellen van de coachingsvraag. Personal coaching is uiteenlopend qua opzet maar ook qua oplossing. Het is evident dat het ook weleens anders kan lopen dan werd verondersteld (zie praktijkcasus). Echter altijd in overeenstemming met degene die om coaching heeft gevraagd.
Meer informatie, ga naar onze contactpagina.
Een praktijk casus
De vrouw had jarenlang gefunctioneerd in een IT omgeving als account director. Zij werd door een van de afnemers benaderd voor een stevige functie. Zij kreeg de algehele leiding over een speciaal bedrijfsonderdeel dat werd samengesteld uit een drietal kleinere onderdelen met verschillende culturen. De onderlinge strijd tussen de onderdelen begon direct terwijl zij zich de complexe materie nog eigen moest maken. Het bedrijf zat bovendien in een veranderfase. Ze werd onzeker omdat ze geen grip op zaken had waardoor ze ook in het management team niet goed functioneerde en zich teveel de kaas van het brood liet eten door een nogal dominante baas en collega’s die uit waren op eigen gewin. Ze zocht troost bij medewerkers waarvan zij dacht dat ze daar een vertrouwensband mee had en verspeelde daarmee het vertrouwen van anderen. Ze leek in te grijpen toen twee medewerkers een zodanig conflict hadden dat een van hen openlijk aangaf niet meer met de ander op een kamer te willen werken. Ze greep echter verkeerd in door bij HR om mediation te vragen voor het conflict. HR deed een beroep op Stichting Communicatie. Er volgde een oriënterend gesprek met een adviseur die zowel een mediation- als coachingsachtergrond had. Tijdens dat gesprek werd haar op Socratische wijze inzicht gegeven in haar eigen gedrag en vroeg zij om individuele coaching. Na een vijftal sessies van twee uur accepteerde zij haar sterke maar ook haar zwakke kanten en wist zij daarmee effectief om te gaan. Ze toonde kracht en onafhankelijkheid op de juiste momenten zonder zich geforceerd op te stellen. Ze stelde goede vragen in plaats van dat zij haar kijk op zaken aan anderen opdrong en ze stelde zich bewust kwetsbaar op in plaats van dat zij zich gekwetst gedroeg.